fredag den 11. oktober 2013

" Den hemmelige datter" (Bog)


"Den hemmelige datter" af Shilpi Somaya Gowda er en bog om 3 forskellige skæbner. En familie der må bortadoptere, en familie der må adoptere og en pige der bliver bortadopteret.

Jeg er bare så vild med den bog, fordi den påvirker mig følelsesmæssigt - både følelser jeg ikke selv har, men som giver mig indblik i andre - og også de følelser og refleksioner jeg selv lever med.

Den beskriver en fattig indisk familie, der bl.a. må bortadoptere deres pige, da de MÅ have en dreng for at kunne overleve som familie. Moderens følelser, tanker og overvejelser i forbindelse med at aflevere deres datter uden faderens kendskab til dette, rørte mig helt vildt!

En amerikansk lægefamilie, som indser at de ikke selv kan få børn. Deres drømme og virkelighed må revurderes helt og de ender med at adoptere - hvilket også sætter dem på prøve.

Og så denne indiske pige, som må vokse op i USA. Hendes følelser og tanker er bare så rammende. For ud over at have et godt liv - en god familie - alle muligheder - så siger hun:

"I seksten år har jeg ikke vidst noget, i seksten år har jeg stillet spørgsmål, som ingen kan svare på. Jeg føler ikke, at jeg rigtig hører til, hverken i den her familie eller noget andet sted. Det er som om der altid mangler et stykke af mig".

Disse familier udvikler sig og oplever meget igennem årene som bogen gennemgår og det synes jeg er så godt og vigtigt, at man følger dem gennem hele processen, så man kan se udviklingen i alle skæbnerne. Den indiske familie får sin søn, men mangler noget. Den amerikanske familie får deres datter og også en masse udfordringer og en angst for at miste til den biologiske familie. Den indiske/amerikanske pige er splittet, men søger efter sin biologiske familie og finder nogle sandheder.

Bl.a. fortæller hun tilsidst: "Jeg tror altid, jeg har været en lille smule vred på mine forældre over, at der ikke er noget biologisk forbindelse mellem os. Jeg syntes ligesom, der manglede noget. Men nu... det er faktisk helt utroligt - de har gjort så meget for mig, selv om vi ikke er blodbeslægtede. De gjorde det bare... bare fordi de gerne ville."

Jeg synes, det er en rigtig givende bog - som både adoptanter, adopterede og biologisk familie vil kunne få noget ud af.

For mig var det fantastisk at kunne spejle mig i den proces pigen går igennem fra at være søgende og usikker ift. at være adopteret til at have "fundet sig selv" i det.

Læs den!

1 kommentar:

  1. Hvorfor har jeg ikke set det her indlæg før. Den bog skal jeg have fingrene i. Tak for den skøn blog at følge.

    SvarSlet